Interview | Ismay Jongeling

0 Posted by - 1 oktober 2024 - KIND VAN, Nieuws

Ismay begon een jaar geleden met haar stage bij stichting Open mind en heeft zich daarna doorontwikkeld als content creator. Ze maakt uitingen voor de exposities, van social media berichten tot fysieke posters. Ze zit nu in haar laatste jaar van de studie Communicatie – International Events, Music en Entertainment Studies aan de Hogeschool Fontys. Ze is bij Open mind terechtgekomen vanuit haar passie om maatschappelijke taboes bespreekbaar te maken. In haar tweede jaar ontwikkelde zij samen met twee medestudenten de expositie ‘Lichaamstaal’. Hiermee wilden ze de onzekerheden van vrouwen bespreekbaar maken en deze samen op een creatieve wijze  overwinnen, zoals met dans, fotografie en muziek.

De onzekerheden voorbijgaan op creatieve wijze

Bij Open mind begon ik mijn stage als communicatiemedewerker, maar al snel was er meer mogelijk. Ik mocht meehelpen bij de tour van verschillende exposities, waaronder het plaatsen van de borden en het openen. Tijdens openingen kom je in contact met gemeenten, geportretteerden, ervaringsdeskundigen en inwoners en zie je de impact binnen een gemeente. Ik merk dat het echt een verschil maakt door de gesprekken die ik daarna voer Mensen geven daarin aan dat ze voorheen geen idee van de problematiek hadden en geschrokken zijn, of geven aan dat ze het bij zichzelf of in hun omgeving herkennen.

Ik krijg veel energie van het inzetten voor maatschappelijke thema’s via de exposities. Wanneer je betrokken bent in het proces en onderzoek doet naar een bepaalde thematiek, voel je de innerlijke urgentie en motivatie om het thema met beide handen vast te pakken en onder de aandacht te brengen. Er moet iets gebeuren; dat gevoel is dan heel sterk.

Welke dag of moment bij Open Mind zul jij nooit meer vergeten?

Het emotioneerde hem, nog steeds, maar ik merkte dat het ook omstanders en ook mij raakte.

De eerste opening waar ik bij kon zijn, was die in Amsterdam-West, van de expositie KIND VAN. Een van de geportretteerden deelde daar zijn persoonlijke ervaringen over zijn jeugd, zijn alcoholische vader, zijn agressie en de constant gespannen sfeer in huis.. Het emotioneerde hem, nog steeds, maar ik merkte dat het ook de omstanders en ook mij raakte. Ik was eigenlijk een video aan het maken van zijn verhaal, maar het lukte me niet omdat ik werd opgezogen in zijn verhaal. Ik vond het heel stoer dat hij hier zo open over was en deelde hoe hij daar nu mee omgaat. De reacties en gesprekken van herkenning en waardering die naderhand plaatsvonden, zijn mij ook erg bijgebleven.

Wat betekent een open mind voor jou?

Iedereen groeit op en iedereen op een andere manier, met verschillende meningen en een andere opvoeding. Dat maakt ieder mens eigen. Dat je ondanks het ‘eigen’ zijn, ook kunt luisteren en praten met mensen die anders zijn. Er hoeft niet altijd een oplossing of conclusie te zijn. Maar dat je kunt luisteren naar elkaar op een fijne manier, om te horen waarom iemand denkt zoals diegene denkt en doet wat diegene doet. Als je open mind hebt, sta je open voor andere mensen, hun ervaringen, meningen en bedoelingen; je kan hier vaak iets uithalen.

Als je een open mind hebt, sta je open voor andere mensen, hun ervaringen, meningen en bedoelingen; je kan hier vaak iets uithalen.

Wat wil jij mensen meegeven?

Om dankbaar te zijn voor de kleine dingen in het leven. Ik heb het gevoel dat we tegenwoordig gefocust zijn op het grote plaatje, het einddoel. Hiermee bedoel ik dat we constant bezig zijn met het streven naar succes, status en het behalen van steeds grotere doelen, waardoor we vaak voorbijgaan aan de waarde van de kleine momenten en dagelijkse overwinningen. We vergeten soms te genieten van het proces zelf, van de kleine stappen die ons vormen en vreugde brengen. Wees ook dankbaar voor de kleine momenten, zoals een koffietje in de ochtend of even knuffelen met je huisdier.