Interview | Jesse Schurink

0 Posted by - 8 juli 2024 - Komt Een Mens Bij De Dokter, Nieuws, Oudroze, Samen Onbeperkt Vooruit

Jesse is sinds een jaar werkzaam voor stichting Open mind als manager tentoonstellingen voor de exposities die gaan over diversiteit en inclusie. Haar focus ligt op de organisatie van  ‘Oudroze’ en ‘Komt Een Mens Bij De Dokter’. Sinds kort zet Jesse zich ook in als projectleider voor ons nieuwe project ‘Samen Onbeperkt Vooruit’ in samenwerking met de Nationale vereniging de Zonnebloem.

Wat ik mooi vind aan mijn werk is dat ik iets doe waarmee ik impact kan maken.

Wat ik mooi vind aan mijn werk is dat ik iets doe waarmee ik impact kan maken. Dus dat ik echt het gevoel heb dat we bepaalde onderwerpen onder de aandacht brengen, wat nog onbekend is voor velen of waar mensen het bijvoorbeeld bij het avondeten nog samen over hebben. De reacties die ik vaak ontvang op straat tijdens het plaatsen van de exposities zijn hartverwarmend en laten zien hoe hard het nodig is dat onze exposities bestaan. Dat geeft mij een goed gevoel. Ik vind het fijn om echt iets te kunnen betekenen voor onze samenleving.

Stichting Open mind spreekt mij aan omdat het werk erg divers is en dat we bij grote projecten vanuit verschillende disciplines samenwerken. Hetgeen dat we uiten in de openbare ruimte, is binnen het team ook van toepassing. We maken samen met het team de beslissingen en tijdens dit proces is er ruimte voor ieders mening of gedachtes. Dat zorgt er denk ik voor dat we met zijn allen hard werken aan een mooi resultaat. Soms dient er zich ineens een nieuw project aan en pakken we dat samen op. Bijvoorbeeld, twee weken geleden hebben we een Buurtkas geproduceerd, wat totaal weer iets anders is dan mijn andere taken. Het is leuk dat je bezig bent met veel verschillende projecten waardoor je dagen niet elke dag hetzelfde zijn.

Welke dag of moment bij Open mind zul jij nooit meer vergeten?

Wat mij het meest is bijgebleven zijn de productiedagen van het project Samen onbeperkt vooruit. Dit was voor mij de eerste keer dat ik een productie heb gedraaid en erbij kon zijn. De andere projecten waren allemaal al geproduceerd voordat ik begon te werken voor Open mind. Het is toch anders als je ook meemaakt hoe die dagen zijn en als je ziet wat het betekent voor de geportretteerde om hieraan mee te werken.

Mijn werk voelde ineens zo dankbaar en dat was erg bijzonder om te ervaren.

Wat ik vooral zo bijzonder vond aan deze dagen, was dat als de geportretteerden binnenkwamen, je merkte dat het voor iedereen best wel spannend is, wat ook logisch is natuurlijk, omdat je ineens in een professionele fotoshoot setting komt. Maar dat door het warme team iedereen zich al vrij snel op diens gemak voelde en met een grote glimlach op hun gezicht de studio weer verliet. Ik merkte hoe fijn het was voor hen dat ze gezien werden en hun verhaal konden delen. Mijn werk voelde ineens zo dankbaar en dat was erg bijzonder om te ervaren.

Wat betekent een open mind voor jou?

Open mind betekent voor mij dat je bepaalde onderwerpen of verhalen of meningen van meerdere kanten kan bekijken. Dus ook al ben je het niet gelijk eens met een ander, over hoe diegene denkt, dat je dan toch probeert te begrijpen waarom diegene dat denkt. Op die manier sta je denk ik open voor iedereen en mag iedereen er zijn zoals diegene is.

Ik denk dat luisteren naar elkaar in een tijd waarin we nu leven belangrijk is.

Wat wil jij mensen meegeven?

Ik denk dat luisteren naar elkaar in een tijd waarin we nu leven belangrijk is en dat het kan helpen als mensen zich verdiepen in elkaars verhaal. Bij mij werkt het vaak ook om documentaires te kijken of podcasts te luisteren over maatschappelijke onderwerpen met verschillende standpunten. Zodra ik meer kennis heb over bepaalde thematieken is het makkelijker om ook andere kanten te begrijpen.