Interview | Sevilay Maria

0 Posted by - 1 oktober 2024 - Geen categorie

Fotograaf/beeldende kunstenaar Sevilay Maria staat bekend om het bespreken van de thema’s van de hedendaagse samenleving in fotoseries. Door haar cameralens vestigt ze de aandacht op verhalen die vaak ongehoord blijven. Haar natte plaat (wet plate) portretten combineren hedendaagse kwesties met een historische fotografie techniek. Maar haar portfolio omvat vele formaten: instant fotografie, collodion fotografie, polaroid evenals digitaal. Het is stijlvol en toch menselijk. Gestroomlijnd en toch echt. Esthetisch en toch boeiend.

Haar carrière als fotograaf begon in haar twintiger jaren, toen ze met analoge camera’s aan de slag ging. Samen met een vriendin begon ze foto’s te maken tijdens feestjes. Rond haar 24ste besloot ze te starten aan de kunstacademie in Den Haag. Sevilay Maria vertelt: “Ik wilde altijd heel graag met oudere technieken werken. Daarom stond ik vaak in de donkere kamer. Uiteindelijk werd er tegen me gezegd: ‘Als je met oude technieken wilt blijven werken, weet ik niet of daar nog geld mee te verdienen is.” Toch besloot Sevilay na de kunstacademie zelf verder te experimenteren. Eerst werkte ze nog met analoge rolletjes, maar later ontdekte ze de zilveren plaat techniek. “Wat ik hier zo bijzonder aan vind, is dat alles met de hand wordt gemaakt en dat maar weinig mensen over de hele wereld dit kunnen.” Met haar passie voor diverse technieken en haar unieke visie is Sevilay een van de weinige fotografen die deze oude technieken tot op heden nog toepast binnen haar fotografie.

KIND VAN – over 19 KOPP/KOV

In 2022 bundelde stichting Open mind haar krachten met fotograaf Sevilay Maria om het project KIND VAN te ontwikkelen. Deze expositie toont de portretten en persoonlijke verhalen van negentien diverse KOPP/KOV (Kinderen van Ouders met Psychische Problemen en Kinderen van Ouders met Verslavingsproblemen), in leeftijd variërend van 20 tot 80 jaar.

Deze mensen hoeven niet langer te zwijgen; ze worden eindelijk gezien en gehoord.

In de foto’s van Sevilay Maria is bijna voelbaar hoe de geportretteerden hun kracht hebben gevonden, door letterlijk uit de schaduw van de problematiek van hun ouders te stappen. Dit zie je terug in de portretten: deze mensen hoeven niet langer te zwijgen; ze worden eindelijk gezien en gehoord. De persoonlijke verhalen laten zien wat deze ‘kinderen van’ in hun jeugd hebben ervaren, welke impact dit heeft op de lange termijn, hoe ze daar nu mee omgaan en wat hun omgeving daarin betekent heeft.

Sevilay vertelt waarom ze het belangrijk vindt om dit thema zichtbaar te maken: “Omdat ik zelf met dit onderwerp te maken heb gehad, merk ik dat de zichtbaarheid ervan heel laag is.” Veel mensen weten niet eens dat ze een KOPP/KOV zijn of dat er iemand in hun omgeving is die hiermee te maken heeft of heeft gehad. Ik vind het belangrijk dat dit herkenbaarder wordt en dat we meer oog krijgen voor elkaar, beter naar elkaar luisteren en kijken.” Met KIND VAN krijgen deze verhalen en mensen eindelijk de aandacht die ze verdienen.

Actuele Projecten: Waar Sta Ik Nu?

Samen met stichting Open mind ben ik gestart met een daklozenproject en daarnaast werk ik aan een project in de jeugdgevangenis. Dit project richt zich op jongeren tussen de 15 en 24 jaar, waarbij de focus ligt op zelfreflectie: Wie ben ik? Wat wil ik? Waar wil ik naartoe? Hoe ziet mijn toekomst eruit en hoe kom ik daar? Deze vragen zijn vaak moeilijk te beantwoorden als je, zoals veel van deze jongeren, teleurgesteld bent in de wereld en geen toekomstperspectief ziet. Het is uitdagend om in een omgeving zoals de jeugdgevangenis aan deze onderwerpen te werken, maar juist dat maakt deze projecten zo bijzonder. Zowel het daklozenproject als het werk in de jeugdgevangenis speelt zich af in situaties waar (on)veiligheid een grote rol speelt, wat een unieke dynamiek creëert.

De toekomst

Ik kijk uit naar het daklozenproject dat ik met Open mind aan het opzetten ben, dat niet alleen zichtbaarheid creëert, maar ook perspectief biedt. Dit vind ik cruciaal bij sociaal-maatschappelijke thema’s. Daarnaast kijk ik ernaar uit om weer meer eigen werk te maken, buiten opdrachten om. Werk dat mij op dit moment blij maakt en waarin ik in mijn eigen creativiteit kan zitten. In mijn eigen creativiteit zitten voelt als een plek waar ik volledig vrij ben om te experimenteren en te creëren zonder grenzen of verwachtingen van buitenaf. Het is een ruimte waarin ik op intuïtie werk, waarin ik mag ontdekken, spelen en fouten maken, en waarin ik kan laten ontstaan wat op dat moment in me leeft. Het draait om het volgen van mijn eigen flow en inspiratie, zonder bang te zijn voor hoe het ontvangen zal worden.

Wat is voor jou een open mind?

Een open mind is dat je nieuwsgierig bent naar andermans verhalen en ook elke keer weer je eigen denkbeelden durft aan te passen naar aanleiding van de nieuwe verhalen die je hebt gehoord.