Expositie 'Samen onbeperkt vooruit'

Samen onbeperkt vooruit..

Ter ere van het 75 jarig jubileum van de Nationale Vereniging de Zonnebloem werpt de vereniging een licht op de ontoegankelijkheid van Nederland. Speciaal voor het jubileumjaar ontwikkelde de Zonnebloem in samenwerking met stichting Open mind een foto-expositie met fotografie van Linelle Deunk, die laat zien hoe belangrijk het is dat iedereen onbeperkt kan meedoen.

Thuis blijven terwijl je er eigenlijk op uit wilt. Dat doet maar liefst 77% van de mensen met een lichamelijke beperking regelmatig.

Omdat ze niet weten wat ze precies kunnen verwachten bij de locatie waar ze naartoe willen. Kan ik parkeren in de buurt van de ingang? Kan ik er binnen komen? Is er een toegankelijk toilet? Kan ik zien, horen, meemaken wat bezoekers zonder fysieke beperkingen meemaken? Toegankelijkheid is voor deze groep een belangrijke voorwaarde om er net als ieder ander onbezorgd op uit te gaan.

In Nederland is per 16 juli 2016 de ratificatie van het VN-verdrag Handicap in werking getreden. Daarmee is toegankelijkheid een recht geworden. Met de implementatie van het verdrag is het nog steeds slecht gesteld. Een voorbeeld: de overheid zou starten met het toegankelijk maken van alle stemlocaties in het land. Dat zou per 2019 gerealiseerd moeten zijn. Bij de verkiezingen in maart 2023 bleek dit nog steeds niet overal gerealiseerd. Goede toegankelijkheid is een voorwaarde voor onbezorgd reizen, winkelen, uitgaan en uitstapjes; ofwel om als ieder ander te kunnen participeren in de samenleving.

De rondreizende expositie

De expositie vertelt de ervaringen van 19 mensen met een lichamelijke beperking in woord, beeld en geluid. In de verhalen komt naar voren waar zij in onze samenleving last van hebben als het gaat over de ontoegankelijkheid van Nederland. Ontoegankelijkheid gaat verder dan fysieke belemmeringen zoals smalle stoepen, hoge drempels, ontoegankelijke toiletten en gebrek aan juiste voorzieningen in openbare ruimten en gebouwen. Velen voelen zich vaak niet als volwaardig persoon gezien. Er heerst onbegrip en onwetendheid van anderen over de beperkingen en vaak wordt er niet verder gekeken dan dat. Lees de verhalen van deze mensen die samen strijden voor maar één ding: meedraaien in de maatschappij als ieder ander.

Lees, zie en luister hier naar de PORTRETTEN en VERHALEN.

Tour – buiten 2024

16 JUL – 5 AUG | Den Haag – Laan van Reagan en Gorbatsjov